FINDIK DA AFLATOKSİN OLUŞUMUNU ÖNLEMEK İÇİN HASAT VE HARMANDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
İlimiz ve ülkemiz için önemli katma değer sağlayan fındığın önemli problemlerinden birisi de aflatoksin oluşumudur. Aflatoksinler; kuvvetli zehir ve kanserojen etkiye sahip maddelerdir. İhracatımızın sürdürülebilir olması, satış aşamasında sorun ile karşılaşmamamız ve kendimizin tükettiği fındığın sağlıklı olması için  hasat ve harmanda şu önlemlerin alınması gerekmektedir.
  1. Fındık mutlaka resmi olarak ilan edilen tarihlerden önce toplanmamalı, hasat olgunluğuna ulaştıktan sonra toplanmalıdır.
  2. Hasat sırasında çeşitler birbirine karıştırılmamalı, erkenci ve geçici çeşitler ayrı ayrı hasat edilmelidir.
  3. Yere dökülen fındık bekletilmeden toplanmalıdır.
  4. Toplanan zuruflu fındıklar, çuvalda kızışmaya meydan vermeden en kısa zamanda harmana boşaltılmalıdır.
  5. Harmanda ıslak zemin ve toprak üzerine fındık zurufu dökülmemeli, harman zemini kuru olmalı, 10 cm den kalın serilmemeli ve sık sık karıştırılmalıdır.
  6. Yağışlı durumlarda zurufun üzeri  örtülmeli, örtü olarak kullanılacak malzemenin zurufla teması engellenmelidir. Uzun süre zurufun üzeri kapalı tutulmamalıdır.
  7. Ayarı iyi yapılmış, taneyi kırmayan, zuruftan ve yabancı maddeden iyi ayıran sağlam patoz kullanılmalıdır.
  8. Patozlanan fındık derhal kuru harmana serilmeli, dane fındıklar 3-4 saatte bir karıştırılarak iyice kuruması sağlanmalıdır.
  9. Kuruyan fındık vantilatörle ve elle seçilerek, içindeki boş, kırık, çürük fındıklar ve zuruf kalıntıları ayıklanmalıdır.
  10. Kuruyan iç fındığın nem oranı % 5' den fazla olmamalıdır.
  11. Kurumuş fındıkları sıcak halde çuvallama işlemi yapılmamalıdır. Çuvallama sabah erken veya akşam geç saatlerde yapılmalıdır.
  12. Kuruyan fındıklar havalanmayı sağlayan jüt vb. çuvallarda zemini tahta olan bir depoda yüksek yığınlar oluşturmadan muhafaza edilmelidir.
  13. Çuvallanan fındıklar satışa sunulmayacaksa depolama yerleri için ambar zararlılarına karşı önlem alınmalıdır.
 
Çanakçı İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü